Hoe je met LinkedIn van harde verkoop naar social selling evolueert via je expertstatus

Een van de grote misvattingen over LinkedIn is dat het een platform voor individuele connecties is. Op een bepaalde manier is dat helemaal waar, immers zelfs achter een bedrijfspagina zit een persoon die deze vult, maar als ondernemer/bedrijf kan je veel meer succes halen uit LinkedIn dan meestal gebeurt. Eigenlijk laat je kansen liggen als je LinkedIn als ‘iets voor erbij’ beschouwt. LinkedIn groeit nog altijd als kool en is enorm in beweging.
Ook de sales manager wordt meer en meer een Social Seller: business door social media. Met miljoenen dagelijkse gebruikers ligt er een zee van zakelijke kansen. Tijd om aan te haken!

Laat je zien en dan vooral je expertise
Dat klinkt natuurlijk wel heel aantrekkelijk, maar waar dan en hoe pak je ze dan?
Het simpele antwoord is: laat je zien en dan vooral je expertise. Laat de wereld weten dat je er bent en wat jouw toegevoegde waarde is. Het is jouw expertise die jouw product of dienst verkoopt!
Vanzelfsprekend moet je niet alleen met regelmaat publiceren op social media: artikelen die betrekking hebben op jouw expertise, al dan niet van eigen hand, waarbij/waarin je jouw visie deelt. Stel vragen aan je volgers: ‘Wat vind jij?’ Zoek de dialoog en wees daarbij zorgvuldig: reageer ook op de reacties. En vergeet niet te reageren op andere posts dan alleen die van jouzelf of je bedrijf. Zo gaat de wereld enerzijds begrijpen wat jij doet en wat je kunt en anderzijds bouw je naast relaties een goede online reputatie op.

Hoe claim je jouw expertise?
Om een expertstatus te krijgen, moet je die ook uitdragen door zelf te schrijven over jouw expertise. Het liefst op regelmatige basis, of die nou wekelijks of maandelijks is, als er maar een duidelijk herkenbare regelmaat in zit. Dat kan behoorlijk lastig zijn, maar als je veel bezig bent met jouw eigen vak, dan heb je stof genoeg. Probeer telkens als je een onderwerp te binnen schiet dit te noteren. Later kun je er dan over nadenken en over bijlezen indien nodig.
En is het schrijven zelf een probleem? Geen nood! Als jij goede content hebt, zijn er ghostwriters die je kunnen helpen er een goed leesbare blog van te maken. Een investering die zich zeker zal lonen.
Je kunt een blog overigens best recyclen: na een paar maanden, of gewoon als het onderwerp (in jouw branche of algemeen) ineens actueel wordt. Je kunt daarop inspringen door in een nieuwe post te melden dat jij daarover al eerder schreef; natuurlijk deel je daarbij opnieuw de blog in kwestie.
Wees in elk geval niet te bescheiden en laat jouw connecties en die van hen weten hoe goed jij bij bent op jouw vakgebied. Tenslotte is het verkoopproces al voor 57% gedaan voordat men contact zoekt met een aanbieder en 76% koopt bij een aanbieder die wordt aanbevolen door het netwerk.

Van expertise naar reputatie naar omzet
Je deelt kennis en informatie via LinkedIn en daarmee help je jouw potentiële klanten beter te begrijpen en te beslissen als het moment daar is. Als de eerste interactie niet op verkoop is gericht, maar op het opbouwen van een relatie met je volgers en connecties, ontstaat er een andere vibe dan de gebruikelijke tussen verkoper en klant. Door in de gaten te houden wat belangrijk is voor jouw prospects en daarop in te spelen, wetend dat hij/zij geïnteresseerd zou kunnen zijn in jouw product of dienst, kan je op het juiste moment handelen. Als jij contact opneemt de ander te feliciteren met een mijlpaal, of om te informeren of een bepaald probleem (wat je b.v. zag langskomen in een LinkedIn-post) al is opgelost, voelt je klant zich belangrijk en gehoord door jou. Een prachtige basis om succesvol zaken te doen!

Wil je weten hoe je LinkedIn profiel er uit moet zien om een goede indruk te maken? Download hier de checklist voor ondernemers, werkgevers en werknemers of meld je hier aan voor het LinkedIn Event op 7 december a.s.

Hartelijke groet, Judith

foto by Rawpixel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.