Hoe je Beter Gevonden Wordt (op LinkedIn)

Recruiters wachten vandaag de dag niet meer op het binnenstromen van sollicitatiebrieven, maar gaan zelf op zoek naar geschikte kandidaten. Vanzelfsprekend doen ze dat in de enorme vijver die LinkedIn heet, dus dat je daar vindbaar moet zijn als je op zoek bent naar jouw droombaan staat buiten elke discussie.

Maar met meer dan zes miljoen Nederlandse accounts is het een hele kunst voor hen om de juiste persoon te vinden en daarom is het van belang dat jij, als werkzoekende, ze het een stuk gemakkelijker maakt. En als jij weet wat je wilt, dan is dat helemaal niet zo ingewikkeld.

Bouw een zeer deskundig profiel

Natuurlijk zorg je dat je profiel echt helemaal is ingevuld (een zeer deskundig profiel noemt LinkedIn dat) en let daarbij vooral op de samenvatting: daar ligt je kans te vertellen wie je bent, wat je al bereikt hebt en wat jij kunt betekenen in jouw droombaan. Gebruik daarbij niet al te veel tekst, het moet liefst in een oogopslag te zien zijn. Zorg ook dat de functieomschrijvingen in je cv kort, krachtig en veelzeggend zijn, overdrijf niet, maar benadruk wel je successen.

Maar om gevonden te worden door de juiste mensen moet allereerst je headline kloppen. En schakel daarbij je bescheidenheid eens uit en geef weer wat je echt wilt. Dus niet wat je nu doet of hebt gedaan, maar wat je wilt. Laat de wereld weten wat jouw ideale functie is, anders vindt die jou nooit!

Besteed aandacht aan je profielfoto

En als je dan gevonden bent, is het eerste wat naar voren komt je profielfoto. Een korte blik op LinkedIn leert dat daar nog vaak te weinig aandacht aan wordt besteed. En dat is jammer, wat je hebt maar een kans voor een eerste indruk. Ondanks knallende headline en een schitterend cv besluit bijna de helft van de recruiters in slechts een deel van een seconde aan de hand van je foto of jij al dan niet een kans maakt. Een betere reden om tijd (en geld) te investeren in een goede foto kan ik je niet geven.

En laat ook iemand anders meekijken; een ander heeft een heel ander beeld van jou dan jijzelf. Dat kon je nog weleens verrassen. Of gebruik een van de beschikbare websites voor een beoordeling van jouw foto. Bijvoorbeeld www.photofeeler.com, waar 5 totaal onbekenden jouw foto beoordelen. Of www.snappr.co, dat aan de hand van bepaalde kenmerken beoordeelt hoe jouw foto overkomt.

Laat zien dat je er bent

Naast een goed profiel moet je ook lekker actief zijn. Plan regelmatig wat tijd in om updates te lezen en daarop te reageren, een like is al genoeg. Wordt lid van relevante groepen op LinkedIn en wees daarin actief, maar check wel eerst of die actief zijn, er zijn veel ‘dode’ groepen. Post ook zelf eens relevante content die aansluit bij jouw vakgebied, voorzien van een kort commentaar. Kortom: laat zien dat je er bent én dat je iets te melden hebt! Ook dat helpt bij je vindbaarheid en toont bovendien je enthousiasme over je vak.

En wees vervolgens niet te bescheiden om contact te zoeken met iemand die jouw profiel heeft bekeken. Stuur een kort persoonlijk berichtje met de vraag wat jullie voor elkaar zouden kunnen betekenen. Dat is niet alleen een goede manier om je netwerk uit te breiden, maar laat ook zien dat je initiatief neemt en dat is weer een goede eigenschap in de meeste functies.

Als je bovenstaande zaken in orde hebt, dan is jouw zeer deskundige profiel klaar om gevonden te worden door jouw droombaan!
En als extra steuntje in de rug, of als je alles nog even op een handig rijtje met aandachtspunten wilt hebben, kan je ook gewoon de Checklist LinkedIn-profiel aanvragen, dan weet je zeker dat je net dat professionele streepje voor hebt op de rest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*